Ćwiczenia gitarowe cz. 1
Szanowni Uczestnicy Zajęć w Pracowni Gitarowej Pałacu Młodzieży – Pomorskiego Centrum Edukacji w Szczecinie – z dniem dzisiejszym rozpoczynamy działalność w ramach „Pałacowych Zajęć Internetowych”!
W formacie pdf jest już do pobrania pierwsza część nut (z tabulaturami) do ćwiczeń i utworów, które pozwolą Wam w obecnym czasie na powtórzenie i utrwalenie nabytej w ciągu dotychczasowej nauki w Pracowni wiedzy na temat gry na gitarze. Nie zapominajcie o tym, że wszelkie niezbędne informacje (np. na temat opalcowania, czy wiadomości o nutach) znajdziecie w podręczniku „Gitara pierwsza klasa” p. Tatiany Stachak.
Jeżeli ktoś z Was wciąż go nie posiada, przypominam: palce prawej ręki oznaczamy jako: p (lub t), i, m, a (odpowiednio dla palców: kciuka, wskazującego, środkowego i serdecznego – małego nie liczymy), natomiast palce lewej ręki oznaczamy cyframi arabskimi – 1, 2 ,3 i 4 (odpowiednio dla palców: wskazującego, środkowego, serdecznego i małego – tutaj z kolei nie liczymy kciuka, ponieważ podpiera on gryf).
W podręczniku znajdziecie też wiadomości na temat umiejscowienia dźwięków na pięciolinii względem położenia ich na gryfie gitary – pamiętajcie przy tym, żeby nie utożsamiać pięciolinii z sześcioma strunami gitary, bo to nie jest to samo (jak sama nazwa zresztą na to wskazuje ; ) I jeszcze małe przypomnienie, jak prawidłowo odczytywać tabulaturę: najcieńszą strunę e1 symbolizuje górna linia w tabulaturze, najgrubszą E6 – linia na samym dole.
Dla osób zupełnie początkujących przeznaczone są ćwiczenia 1, 2 i 3, dotyczące wiadomości na temat pustych strun e1 i h2. Dla uczestników zajęć grup początkujących, którzy nieco dłużej uczęszczali na nasze zajęcia, w ramach przypomnienia zamieszczam utwór „Przez góry, przez lasy” oraz pierwszą część nowego utworu, p. t. „Sonatina’. Grupa średniozaawansowana młodsza otrzymuje z kolei pierwszą część utworu p. t. „Greensleeves” – mamy tu do czynienia z wykonywaniem dwóch dźwięków jednocześnie kciukiem i innym wybranym palcem prawej ręki. Dla grupy początkującej starszej przesyłam pierwszą część wiadomości na temat skali bluesowej sześciotonowej i czterech różnych sposobów umiejscowienia jej na gryfie gitary, które przygotowałem w oparciu o opracowanie p. Marka Kołakowskiego. Czwarty sposób powinien szczególnie zainteresować posiadaczy gitar elektrycznych 🙂
W środę kolejna porcja ćwiczeń i utworów!
Pozdrawiam serdecznie,
Szymon Lipski