Ćwiczenia gitarowe cz. 6
Szanowni uczestnicy zajęć!
Jak zwykle otrzymujecie ode mnie kolejną porcję ćwiczeń, które mają pomóc Wam rozszerzać oraz utrwalać zakres zdobytych informacji na temat gry na gitarze. Do grup początkujących młodszych skierowane są ćwiczenia 10 i 11 – występuje w nich dźwięk c na strunie wiolinowej h2, wydobywany na progu pierwszym przez palec pierwszy lewej ręki na tej strunie. Grupa średniozaawansowana otrzymuje gamę F – dur, w której pojawia się bemol jako kolejny po krzyżyku znak chromatyczny. Bemol umieszczony przy kluczu wiolinowym na trzeciej linii obniża brzmienie dźwięku “h” o pół tonu, który zmienia wtedy także swoją nazwę na “b”. W zakresie tej gamy rozpisanej w I pierwszej pozycji przez dwie oktawy dźwięk “b” występuje kolejno na pierwszym progu na strunie A5 oraz na progu trzecim na strunie g3.
Grupa początkująca starsza otrzymuje wprawkę na technikę legato. Tak jak podaje p. Franciszek Wesołowski w swojej książce “Zasady Muzyki” w technice tej chodzi o ścisłe łączenie ze sobą dźwięków, tak aby pomiędzy nimi nie było żadnych przerw. W notacji muzycznej legato oznaczmy łukiem, który łączy ze sobą dwa kolejno następujące po sobie dźwięki. Na gitarze rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje legata: tzw. “hammer on” (wstępujące, wykonywane poprzez uderzenie określonym palcem lewej ręki w strunę na danym progu tak, aby wydobyty został dźwięk) oraz “pull off” (“zstępujące”, wykonywane poprzez ściągnięcie palca lewej ręki z konkretnego progu także w taki sposób, aby wydobyć dźwięk ze struny). Wprawka została rozpisana w I pozycji na gryfie, ale po zagraniu jej w całości można stale przemieszczać się o jeden próg w górę gryfu, starając się wykorzystać całą skalę gitary (zwłaszcza elektrycznej!). Ćwiczenie wprawek na technikę legato wzmacnia i rozwija lewą rękę gitarzysty.
Pozdrawiam serdecznie i do zobaczenia w przyszłym tygodniu,
Szymon Lipski