10.12 czwartek, g. 18:30 – grupa Krąg Senior II
Dzisiaj trochę historii o operze “Halka” Stanisława Moniuszki.
Od premiery opery Halka w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1858 roku rozpoczęła się kariera Stanisława Moniuszki (1819–1872) jako kompozytora narodowego.
Dzieło to wprawdzie powstało dziesięć lat wcześniej, ale jego pierwotna, dwuaktowa wersja nie zdobyła szerszej popularności, znajdując odbiorców jedynie w Wilnie, gdzie kompozytor wówczas mieszkał.
Dopiero za namową znajomych i zorientowanych w artystycznych potrzebach publiczności wpływowych mieszkańców Warszawy dopisał Moniuszko jeszcze dwa akty, wśród których znalazły się późniejsze największe „przeboje” tej opery: aria Halki “Gdybym rannym słonkiem”, aria Jontka “Szumią jodły na gór szczycie” i wstawki taneczne, wśród których prym wiedzie Mazur.
Za czasów Moniuszki polskie tańce narodowe, pochodzące pierwotnie z kultury wiejskiej, spotkać można już było nie tylko na wiejskich potańcówkach. Często pojawiały się także podczas szlacheckich zabaw tanecznych i balów arystokracji. Najpopularniejsze w tych kręgach były zwłaszcza dwa z nich, polonez i mazur.
“Halka” Stanisława Moniuszki to bez wątpienia jedna z najsłynniejszych i najpopularniejszych polskich oper, należąca do najczęściej wystawianych dzieł. Jej twórcę nazywamy często ojcem polskiej opery narodowej.
Na dzisiejsze zajęcia przygotowałem mazura z opery “Halka” w wykonaniu artystów Teatry Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie.
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją.
Pozdrawiamy: Wojciech Magdziarz Beata Umińska (w zast, Paweł Sokołowski)
kapela:
Joanna Hajkiewicz
Sokołowski Paweł
Dariusz Skrobania
Natalia Skrobania
Ewa Kuźmińska
Źródło zdjęcia: arch. zespołu Krąg