7.04 środa, g. 17:15 – Młodzieżowe Warsztaty Plastyczne 12-19 lat
Temat: Efekty końcowe. Techniki malarskie
Dzień dobry!
Dzisiaj zajmiemy się wpływem podłoża i gruntu na efekt końcowy pracy. W zależności jakie wybierzecie podłoże-papier, tektura, deska czy płótno, będzie ono miało wpływ na sposób malowania i efekt końcowy.
W pracowni doświadczyliście różnych materiałów i technik. Ostatnio mogliście zaobserwować trudy koleżanki malującej “2 charty” olejami na niezagruntowanej tekturze. Farba była wchłaniana przez podłoże, ale w efekcie obraz uzyskał ciepły, matowy wygląd. Inaczej maluje się na gładkiej, błyszczącej płycie MDF akrylami (Artur Trojanowski, Czułość).
Na wygląd obrazu wpływa nie tylko grunt, a także kolor gruntu i faktura.
Przyjrzyjcie się debiutowi Paula Cezanne: “Dwie kobiety i dziewczynka”. Artysta nakładał grubym pędzlem smugi jasnych farb (purpura, błękit i żółcień cytrynowa) na ciemne, bitumiczne tło. Uzyskane kontrasty nadały pracy dramatyczny wyraz. Myślę, że podane przykłady pomogą Wam w doborze adekwatnej techniki i podłoża do tematu kompozycji.
Na wygląd obrazu wpływa nie tylko grunt, a także kolor gruntu i faktura.
Przyjrzyjcie się debiutowi Paula Cezanne: “Dwie kobiety i dziewczynka”. Artysta nakładał grubym pędzlem smugi jasnych farb (purpura, błękit i żółcień cytrynowa) na ciemne, bitumiczne tło. Uzyskane kontrasty nadały pracy dramatyczny wyraz. Myślę, że podane przykłady pomogą Wam w doborze adekwatnej techniki i podłoża do tematu kompozycji.
Pozdrawiam Was serdecznie i ewentualne ćwiczenia proszę przesyłać na b.kuznicka@palac.szczecin.pl
Bogumiła Kuźnicka
Przykłady:
1) obraz olejny na teturze przedstawia dwa charty stojące na wzniesieniu jeden za drugim, odwrócone od siebie; kompozycja w tonacji beżowo- różowej, tylko chart na drugim planie jest w ciemnozielonym kolorze; archiwum własne
2) reprodukcja obrazu P. Cezanne’a przedstawia bardzo ciemne wnętrze z dwiema kobietami i dziewczynką klęczącą na taborecie; stroje postaci i zasłony prezentują bogatą i zróżnicowaną fakturę, Cezanne, Rzeczpospolita
3) Cztery przedmioty, Jane Gifford- obraz podzielony na cztery części i kolory gruntu: ciemny granat, błękit, magenta i oranżoczerwień; gruszka i brzoskwinia namalowane na kolorach dopełniających grunt stwarzają wrażenie unoszenia się ponad powierzchnią; Szkoła rysowania i malowania
4) “Czułość” Artura Trojanowskiego przedstawia syntetyczną kompozycję w skrócie z lotu ptaka szarej sylwetki człowieka i psa na pomarańczowym tle; Aukcja młode Sztuki