PODRÓŻ PRZEZ HISTORIĘ TEATRU POLSKIEGO
Uczestników grup teatralnych (TRiM Maszkaron, Pomorska Trupa Pałacowa, Faktoria) zapraszamy w najbliższym czasie na krótką podróż przez historię teatru polskiego. W codziennych dwudziestominutowych dawkach możemy z łatwością zapoznać się z najważniejszymi osobistościami, spektaklami i momentami historycznymi polskiej sceny teatralnej. Wystarczy obejrzeć jeden odcinek dziennie i postarać się odpowiedzieć na pytanie, co nam pozostało z tamtych doświadczeń i eksperymentów teatralnych? Jak bardzo w swojej formie przeobraził się teatr i z czego mógłby nadal korzystać?
Serial dokumentalny „250 lat teatru publicznego w Polsce”: TUTAJ
Pomorska Trupa Pałacowa i TRiM Maszkaron powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na odcinki 18 (Jerzy Grotowski) i 21 (Tadeusz Kantor). Tych dwóch artystów teatru, tworzących swe najważniejsze dzieła w podobnym czasie, łączyło i dzieliło bardzo wiele kwestii. Najważniejsze z nich to: 1) rola aktora w spektaklu/teatrze, 2) rola reżysera w spektaklu. Z pomocą wskazanych odcinków zastanówcie się nad istotą relacji reżyser-aktor i możliwościami, jakie dawali Kantor i Grotowski swoim aktorom?
Dla osób chętnych:
- „Umarła klasa” (spektakl w reż. T. Kantora) – https://www.youtube.com/watch?v=a235hHGFIps&t=349s
- „Jerzy Grotowski. Próba portretu” – https://www.youtube.com/watch?v=8gz3-BBlDrA
Uczestników zajęć Teatru Opowieści Rolplej i Rolplej Junior zachęcamy w najbliższym czasie do zapoznania się z poniższymi tytułami i propozycjami zajęć do zrealizowania w domu:
- TOR Junior – przeczytaj na głos baśń „Koszula prababki” ze zbioru Guido Gozzano „Srebrna zajęczyca i inne baśnie”, a następnie stwórz komiks na podstawie przeczytanego utworu. Do stworzenia komiksu wykorzystaj dostępne w domu kredki, ołówki, długopisy, czy flamastry.
(link do baśni: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/srebrna-zajeczyca-i-inne-basnie.html#s100
- TOR – przeczytaj fragment powieści H. Balzaca „Ojciec Goriot” (od „Dom, w którym się mieści gospoda mieszczańska…” do „Wszyscy przychodzący stołownicy dostają tylko obiad, za co miesięcznie płacą trzydzieści franków”) i zastanów się nad rolą Narratora w tym fragmencie. W jaki sposób traktuje czytelnika? Jak nakreśla mu miejsce fabuły? Jakie zmysły uruchamia w czytelniku?
(link do powieści: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/ojciec-goriot.html)
Marcel Mroczek