ZABAWY I GRY PRZY MUZYCE – KSZTAŁTOWANIE KOORDYNACJI SŁUCHOWO-RUCHOWEJ
Witam serdecznie, wysyłam wam zabawy ruchowe żebyście mogli z rodzicami spędzić fajnie czas wolny.
Cel ogólny: kształtowanie orientacji przestrzennej i koordynacji słuchowo-ruchowej, zabawy przy muzyce jako rozładowanie emocji
Cele szczegółowe:
uczeń:
– rozwija koordynację ruchową i słuchowo-ruchową
– rozwija orientację przestrzenną
– zna zasady poznanych gier i zabaw
– zna słowa do piosenki
– rozwija poczucie rytmu
– odpręża się
Pomoce dydaktyczne i sprzęt:
odtwarzacz CD, płyty z muzyką, poduszki, dywanik
Metody:
zabawowa klasyczna, naśladowcza ścisła
Objaśnienia do konspektów:
W większości lekcji obowiązują ćwiczenia kształtujące wg kolejności Haliny Młokosiewicz,
skróty:
RR – ramiona,
NN – nogi,
T- tułów
PW – pozycja wyjściowa,
PZ – postawa zasadnicza,
N – nauczyciel,
F – forma,
M – metoda,
U – ustawienie,
PW – rozkrok, RR poziomo przed klatką p. odmachy w tył i w przód, 16x
PW – rozkrok, kolana i stopy na zewnątrz, ugięcie stawów kolanowego i biodrowego 16x
PW – rozkrok, PR w bok, skręty z pogłębieniem do 4 w P i L, po 2 serie na stronę
PW – PZ, wymachy nóg z równoczesnym wymachem RR w górę skos, po 4 na stronę
PW – rozkrok, RR w górę, skłon w przód z pogłębieniem do 4, wyprost, 4 serie
PW – skłon do PN, unik podparty, lekkie pogłębienie do 8, powrót do skłonu, zmiana nogi na lewą, po 2 serie na stronę
PW – rozkrok, RR w górę, skłon w bok, pogłębić do 4, zmiana strony, po 2 serie
PW – siad rozkroczny, skłon T w przód, RR w przód, wytrzymać do 8, 2 serie
PW – klęk prosty, krążenia RR w przód 8x i w tył 8x
PW – leżenie przodem, podpór łukiem leżąc przodem (wygięcie „foczka”) pogłębić na 4, 4 x
PW – PZ, waga przodem na PN, RR w przód, wytrzymać do 4, zmiana nogi, 2 serie
PW- unik podparty, PN z przodu, podskokiem zmiana nogi z przodu x16.
„Ludzie do ludzi” – w parch (np. z rodzicem lub z rodzeństwem) – należy dotknąć partnera określoną częścią ciała.
N. daje polecenia, które wszyscy wykonują, np.: ucho do ucha, stopa do kolana, prawa dłoń do pleców, policzek do policzka itp. Na hasło „Ludzie do ludzi” trzeba szybko zmienić parę. Kto zostanie bez pary prowadzi zabawę dalej. ok.3 zmian
„Gdy muzyka milknie”
Gdy N. wymieni jakąś cyferkę lub literkę, pary muszą utworzyć na podłodze daną cyfrę lub literę. Która para wykona zadanie najszybciej – dostaje punkt. Na koniec N. zlicza ilość pkt.
„Znikające poduszki”
W czasie trwania muzyki wszyscy tańczą pomiędzy poduszkami. Gdy muzyka przestaje grać, każdy stara się stanąć w środku wolnej poduszce. Ten, kto nie znalazł wolnej poduszki, odpada z gry. Liczba poduszek jest mniejsza niż ilość tańczących osób.
„Taniec na gazetach”
Para otrzymuje gazetę jednakowej wielkości, na której rytmicznie tańczy. Gdy muzyka przestanie grać, należy złożyć gazetę na połowę i tańczyć dalej. Obszar do tańczenia staje się mniejszy. Z gry odpada ta para, która nie potrafi zmieścić się na wyznaczonym miejscu. Wygrywa para, która mieści się na najmniejszej powierzchni gazety.
„Przyczepianie się”
Uczestnicy rozchodzą się po sali, poruszając się w dowolny sposób. Na dźwięk muzyki każdy przyczepia się do podłoża głową, plecami, ramieniem, stopami, itp. (N. mówi np. plecy).
Pląs „Pingwin” – najpierw nauka słów
Słowa:
O, jak przyjemnie i jak wesoło
w pingwina bawić się, się, się.
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa,
do przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy.
Ruchy:
marsz w koło, ręce na ramionach poprzedzającej osoby
w trakcie słów „się, się, się” – trzy skoki obunóż w przód,
„raz nóżka prawa, raz nóżka lewa- wysuwamy nogi w bok – raz prawa, raz lewa
słowa: „Do przodu” – skok obunóż w przód, „do tyłu”- w tył; „raz, dwa, trzy” – trzy podskoki w przód.
„Muzyczny dywan”
Na podłożu N. kładzie dywanik. Uczestnicy chodzą poza nim w takt muzyki.
N. nagle przerywa muzykę, wówczas wszyscy muszą szybko wejść na dywan. Kto nie zorientuje się w porę – odpada z dalszej zabawy.
Aneta Pilarska