6.04 wtorek, g. 17:15 – grupa A1, 7.04 środa, g. 17:15 – grupa B1
Zaciągnięcie, widełki, usunięcie obrońcy, mat Anastazji (60)
– Dzień dobry. Jak zwykle, do przed każdą lekcją ustawiamy normalne szachy. Na nich rozwiązujemy zadania i poruszamy bierkami (przypominam – bierki to figury i pionki razem), naśladując to co przeczytamy w tekście i co zobaczymy na video.
Na początek powtórzmy sobie lekcję dla waszej grupy z poprzedniego tygodnia. A dziś zapoznacie się z kolejnymi ważnymi pojęciami w grze szachowej. Są to: zaciągnięcie, widełki (trochę powtórka), usunięcie obrońcy i efektowny mat Anastazji.
Zaciągnięcie – polega na zmuszeniu figury przeciwnika (zwykle za pomocą ofiary) do zajęcia pola, na którym stanie się obiektem ataku lub inna bierka z jego obozu albo nastąpi mat.
Widełki – to potoczna nazwa podwójnego uderzenia. Jest to posunięcie, w którym jedna bierka atakuje jednocześnie dwie bierki przeciwnika, a w wyniku zdobywa jedną z nich. Odmianą podwójnego uderzenia jest podwójny szach. O tych pojęciach mówiliśmy też w lekcji poprzedniej.
Usunięcie obrońcy – to motyw taktyczny, który polega na zdobyciu bronionej bierki lub daniu mata poprzez usunięcie w pierwszym etapie obrońcy tej bierki lub matującego pola. Istotne jest to, żeby bierka (szczególnie jeśli jest silna) lub król, nie mogli uciec po tym, jak usunięty został ich obrońca.
Mat Anastazji – to kombinacja matająca przy wykorzystaniu skoczka i ciężkiej figury. Kombinację tę opisał Wilhelm Heinse w książce “Anastazja i szachy” z 1803 r.
Analiza przykładowej sytuacji – proszę ustawić pozycję na szachownicy:
Białe: król na g1, wieża na b1, skoczek na e3 (Kg1,Wb1,Se3).
Czarne: król na f6, hetman na a6, skoczek na h6 (Kf6,Ha6,Sh6).
W tej pozycji czarne mają teoretycznie czteropunktową przewagę (białe: wieża 5 punktów + skoczek 3 punkty = 8 punktów; czarne: hetman 9 punktów + skoczek 3 punkty = 12 punktów). Pozycja pod względem punktowym jest wygrana dla czarnych. Ale teraz posunięcie mają białe i wykonują niespodziewane posunięcie 1.Wb1–b6+!!, oddając wieżę „za darmo”. W tej sytuacji czarne muszą przyjąć ofiarę, bo inaczej stracą hetmana. Po zbiciu przez hetmana wieży 1. …Ha6xb6 hetman zostaje zaciągnięty na pole b6. I teraz następuję 2.Se3-d5+! Skoczek wykonał podwójne uderzenie (widełki) dając szacha królowi i jednocześnie atakuje hetmana. Po odejściu króla skoczek zbije hetmana. W wyniku kombinacji białe oddały wieżę, a zdobyły hetmana. W efekcie obie strony zostały tylko ze skoczkami, a to przy poprawnej grze powinno się zakończyć remisem. Dzięki kombinacji, wykorzystując element zaciągnięcia i podwójnego uderzenia, białe uniknęły przegranej.
Powyższe zagadnienia zostały przystępnie mówione na poniższym video. Proszę obejrzeć wykład na spokojnie, ze zrozumieniem, według odpowiedniego dla siebie tempa. Spróbujcie sami rozwiązać pokazane tu zadania, zatrzymując film. Video zalecam obejrzeć kilka razy, najlepiej w odstępach dniowych.
Pozdrawiam
Jan Czuchnicki
zdjęcie: pixabay.com