Zajęcia plastyczne w domu- cz.1
Propozycje zajęć dla dzieci młodszych 5,6,7 lat do pracy z pomocą rodzica
PAPIEROWY PTASZEK
Przygotować: stare gazety czarno- białe lub kolorowe, kartkę z bloku technicznego lub tekturkę (może być z pudełka po butach lub żywności), klej do papieru najlepiej w tubce, nożyczki, pędzelek do kleju, kilka kolorowych piórek (niekoniecznie), ołówek, farby plakatowe (jeśli ktoś chce pokolorować ptaszka),tasiemka lub sznureczek do zwieszenia
Sposób wykonania: Na tekturce (na całej powierzchni) narysować ołówkiem kształt ptaszka, następnie wyciąć go nożyczkami. Z dostępnych gazet wyrywać po stronie i każdą stronę zrolować w „makaroniki/ sznureczki”. Posmarować wyciętego ptaszka klejem najpierw z jednej strony. „Makaroniki” z gazety pociąć na długość paluszków dziecka. Przyklejać zwinięte z gazety „makaroniki” wzdłuż krawędzi ptaszka aż do środka 9w różnych kierunkach), mocno dociskając palcami (żeby się dobrze przykleiły) tak by powstał relief. Jak już cały środek ptaszka będzie wyklejony można czynność powtórzyć z drugiej strony. Chwilę poczekać aż cały ptaszek dobrze wyschnie. Do ogonka wyschniętego ptaszka dokleić piórka (jeśli są). Jeśli ktoś chce można teraz pomalować ptaszka na różne kolory. Na koniec obwiązać szyje ptaszka tasiemką, zrobić kokardkę i zawiesić na ścianie lub gałązkach w dzbanku. Można zrobić takich ptaszków kilka, różnej wielkości, będą ładną wiosenną ozdobą.
WEŁNIANY BARANEK
Przygotować: tekturkę lub kartkę papieru, nożyczki, klej, włóczkę lub jeśli nie mamy włóczki gazetę, ołówek, bibułkę kolorową (jeśli jest), tasiemka lub sznureczek, farba plakatowa
Sposób wykonania: Tekturkę zginamy na połowę. Rysujemy prosty kształt baranka – tak by wierzchołek pleców był w miejscu zagięcia tekturki. Wycinamy kształt baranka uważając, by nie rozciąć miejsca gdzie baranek ma wierzch pleców. Po wycięciu powinien powstać baranek złożony z dwóch przyczepionych do siebie części i powinien samoistnie stać na stole. Włóczkę tniemy na krótkie paseczki, długości połowy paluszka dziecka. Smarujemy klejem baranka z tekturki (oprócz główki) po obu stronach i przyklejamy delikatnie włóczkę – robimy wełenkę dla baranka. Główkę baranka zostawiamy nie wyklejoną i rysujemy tam buzie i oczka. Uszy baranka oraz języczek doklejamy z bibułki lub jeśli nie ma z gazety. Jak baranek wyschnie możemy zawiązać tasiemkę z kokardką na szyi. Jeśli nie ma w domu wełny możemy ją zastąpić kulkami zrobionymi z gazety i przykleić je zamiast wełny, tak by powstał wypukły relief. Całość jak wyschnie można pomalować białą farbą plakatową. Baranek powinien sam stać na stole.
RYSUNKI ODRYSOWANE Z DZIECIĘCEJ RĄCZKI
Potrzebne materiały: kartka papieru, może być biały lub kolorowy, format A4 lub inny dostępny, ołówek, kolorowe kredki, tasiemki lub sznureczki, klej, bibułka (niekoniecznie), piórka (niekoniecznie), włóczka lub sznureczek (niekoniecznie)
Sposób wykonania: Na kartce kładziemy rączkę dziecka i za pomocą ołówka ją odrysowujemy. Każdy paluszek to będzie inna postać – w ten sposób możemy utworzyć całą rodzinkę lub przyjaciół. Dziecko może narysować na każdym paluszku buzię, oczka i dokleić za pomocą kleju włoski z włóczki lub bibułki- uprzednio pociętych na małe paseczki. Jeśli chcemy, aby nasze ludziki miały długie włosy trzeba je przyciąć nieco dłuższe – wówczas będzie można pleść im małe warkoczyki. Paniom można zrobić kapelusiki z papieru i doczepić małe piórko, panowie zaś mogą mieć wąsy z włóczki lub sznurka albo muchy pod szyją. Można dorysowywać też okulary babci itp. Całą dłoń można pomalować kredkami na dowolny kolor, natomiast paluszki mogą być pomalowane tak, żeby wyglądało na ubranko – np. w paseczki, kropeczki, kratkę itp. Można zaproponować dziecku, by pomalowało poszczególne postacie w takie kolory jakie ubrania lubią nosić domownicy.
Propozycje zajęć dla dzieci starszych 9, 10, 11 lat
MÓJ SEN, kolaż.
Technika kolażu polega na wycinaniu i doklejaniu wybranych zdjęć z gazet łącząc je w jeden obraz (mogą to być postacie ludzkie, zwierzęce, przedmioty, pejzaże itp.).
Potrzebne materiały: Kolorowe gazety, klej, nożyczki, kartka papieru, pędzelek do kleju, pisak czarny
Sposób wykonania: Przypominamy sobie swój najciekawszy i dziwny zarazem sen lub kilka snów. Najlepiej jak będzie abstrakcyjny, nawet nielogiczny. Z dostępnych gazet wycinamy to co jest dla nas ciekawe i się nam przyda, np. twarze duże i małe, fragmenty twarzy (usta, nos, oczy, brwi), całe postacie różnej wielkości, zwierzęta lub owady, mogą być też meble lub nawet produkty żywnościowe z reklamowych gazetek sklepowych. Możemy sobie naszkicować na małej kartce co gdzie chcielibyśmy przykleić. Następnie układamy (jeszcze bez przyklejania) wycięte z gazety zdjęcia, jeśli obraz wydaje się nam adekwatny do naszych oczekiwań – możemy przyklejać zdjęcia do kartki. Możemy uzupełnić nasz obraz literami, słowami lub całymi zdaniami, również wyciętymi z gazety. Obraz możemy oprawić w ramkę lub przykleić na większą kartkę.
MARTWA NATURA
Potrzebne materiały: kartka papieru, format A4 lub A3, może być w kolorze (np. żółty, czarny), pastele lub farby plakatowe, ołówek, pędzelki o różnych grubościach (najlepiej cienki i grubszy), pojemnik na wodę, gumka, ręcznik papierowy do wycierania rąk i pędzli
Sposób wykonania: należy sobie ustawić kompozycje z przedmiotów nieożywionych, najlepiej na stole lub krześle (butelka, słoiczek, może być kwiat w doniczce, jabłko, gruszka lub banan – do wyboru). Ważne by kompozycja była dość kolorowa. Na kartce szkicujemy ołówkiem ustawioną kompozycję, dbając by jak najlepiej oddać szerokość i wysokość ustawionych rzeczy. Rysujemy tylko samą linią. Możemy mazać linie do woli, aż uzyskamy oczekiwany kształt kompozycji. Następnie przystępujemy do malowania farbami. Nakładamy farby ostrożnie. Dobrze jest przygotować sobie osobną kartkę, aby wypróbować kolor, który chcemy nałożyć na nasz obraz. Jeśli kolor nam odpowiada malujemy. Staramy się dobrze odwzorować kolorystykę ustawionej kompozycji. Patrzymy również na to gdzie padają cienie i je zaznaczamy w obrazie, aby nadać mu więcej przestrzeni. Dobrze jest ze sobą mieszać kolory, tak by znaleźć kolor ciekawy. Obserwujemy wnikliwie też światło w obrazie i staramy się nadać kompozycji świetlisty koloryt poprzez celowe używanie farby białej lub lekko żółtej. To my decydujemy kiedy zakończymy prace nad obrazem. Możemy oczywiście rozłożyć pracę na dwa lub trzy dni.
INSPIRACJE SŁAWNYMI MALARZAMI
W tym ćwiczeniu będziemy potrzebowali album z malarstwem (może być pomocny internet jeśli ktoś nie posiada takiego albumu). Znajdujemy jeden obraz (do wyboru): Vincent van Gogh „Gwiaździsta noc”, Gustaw Klimt „Matka z dzieckiem”
Potrzebne materiały: kartka papieru, pastele, ołówek, gumka.
Sposób wykonania: na stole kładziemy kartkę i wszystkie przybory do rysowania i malowania, przed sobą kładziemy album z wybranym obrazem lub otwieramy stronę internetową, na kartce szkicujemy/ przerysowujemy obraz ołówkiem, następnie malujemy tak jak dzieło w oryginale, aż do uzyskania żądanego efektu. Możemy jednak namalować obraz dodając własna interpretację kolorystyczną – czyli zmienić kolor na inny, możemy również „wyrzucić” z obrazu rzeczy, które się nam nie podobają i zamienić je na coś innego. Możemy również przestawić rzeczy w inne miejsce.
Wszystko zależy od naszej inwencji twórczej.
Przygotowała Beata Marchlik- Hulbój