Ćwiczenia gitarowe cz. 7
Szanowni Uczestnicy Zajęć!
To już nasze siódme spotkanie w tej formie. Dla grup początkujących młodszych przeznaczone jest ćwiczenie dwunaste. Niektórzy uczestnicy tych grup dopiero zapoznają się z przedstawionym tu dźwiękiem d występującym na strunie wiolinowej h2 (przyciskamy go palcem trzecim na progu trzecim na tej strunie). Z kolei dla innych jest to okazja do utrwalenia poprzez to ćwiczenie poznanego już wcześniej podczas naszych zajęć dźwięku.
Grupa średniozaawansowana młodsza otrzymuje ćwiczenie szóste, w którym pojawia się kolejny już znak chromatyczny – kasownik. Znak ten znosi działanie krzyżyka bądź bemola, przywracając dźwięk do jego naturalnego brzmienia. Tak jak pozostałe znaki chromatyczne może być zapisywany zarówno przy kluczu, jak i przy nucie. Zwróćcie uwagę na charakter brzmienia melodii zapisanej w tym ćwiczeniu.
Ponieważ tak jak mówiłem jest to nasze siódme spotkanie, więc grupie początkującej starszej postanowiłem przesłać pierwszą część skali bluesowej siedmiotonowej : ) oczywiście w opracowaniu p. Marka Kołakowskiego. W skali sześciotonowej chodziło o to, żeby do zwykłej pentatoniki molowej dodać kolejny dźwięk – charakterystyczny “blue note”. W tamtym przypadku był to dźwięk “dis”, który od pierwszego, tonicznego dźwięku skali był oddalony o odległość trzech całych tonów. Aby utworzyć skalę siedmiotonową, należy do poprzedniej skali dodać jeszcze jeden dźwięk – “cis”. Jest on położony nieco bliżej, bo w odległości dwóch całych tonów od dźwięku tonicznego. Jeżeli chodzi o brzmienie, poprzez dodanie dźwięku “cis” skala ta ma zdecydowanie bardziej durowy charakter od swojej poprzedniczki.
Pozdrawiam i do zobaczenia w przeszłym tygodniu,
Szymon Lipski