24.12 czwartek, g. 17:45 – grupa Krąg Senior II
Dzisiaj proponuję kolejną część ciekawostek, o Stanisławie Moniuszce.. Niech to będzie takie lekkie odejście od tańca…
27. Czasami jest on także nazywany „ojcem polskiej pieśni artystycznej”.
28. Tworząc opery łączył on w jedno elementy opery francuskiej, włoskiej i niemieckiej.
29. Do muzyki francuskiej, niemieckiej i włoskiej dodawał polskie melodie.
30. Szczególnie chętnie wkomponowywał do utworów elementy muzyki folkloru.
31. Czasami nie trudził się nawet, by te zapożyczane elementy folklorystyczne jakoś na nowo zaaranżować, a tylko dosłownie je „cytował”, wklejając fragmenty do własnej kompozycji muzycznej.
32. Komponując nawiązywał nie tylko do folkloru, ale także do polskiej pieśni preromantycznej.
33. Inspirował się twórczością F. Schuberta.
34. Moniuszko przekształcił formę ballady wokalnej – jej forma stała się bardziej rozbudowana, bogata w różne środki muzyczne.
35. Przykłady ballad Stanisława Moniuszki, to: „Świtezianka”, „Czaty”, „Trzech Budrysów”.
36. Jedną z najsłynniejszych jego oper jest opera „Halka”.
37. Opera „Halka” została przez Moniuszkę napisana w 1847 roku.
38. Początkowo operę „Halka” pisano dla sceny amatorskiej.
39. Opera ta miała premierę 1stycznia 1958 roku.
40. Swoją twórczość Stanisław Moniuszko poświęcił „pokrzepieniu serc zniewolonych rodaków”.
41. Prywatnie Stanisław Moniuszko cechował się ponoć skromnością. W jednym z listów oburza się, że ktoś raczy porównywać jego twórczość do twórczości Chopina.
42. Nie zmienia to faktu, że obok Chopina to właśnie Moniuszko był jednym z najwybitniejszych kompozytorów muzyki epoki romantycznej.
43. Popularność dzieł Moniuszki wytrzymywała próbę czasu.
44. Sam Moniuszko uważał ponoć siebie za ucznia i następcę Karola Kurpińskiego – innego polskiego kompozytora i nawiązywał do jego twórczości, zwłaszcza operowej.
45. Twórczość Moniuszki paradoksalnie rozwijała się najlepiej i zyskiwała największą popularność pomiędzy powstaniami (listopadowym a styczniowym).
46. Moniuszko bywał w Europie, jednak nieszczególnie długo. Na pewno nie wystarczająco długo, by nasycić swój apetyt na artystyczne nowości. Udało mu się, z większych artystycznych ośrodków, odwiedzić Berlin i Paryż. O dłuższych, kształcących muzycznie, zagranicznych podróżach mógł jedynie pomarzyć.
Na dzisiejsze zajęcia przygotowałem mazura z opery “Halka” w wykonaniu Ludowego Zespołu Artystycznego „PROMNI” im. Zofii Solarzowej SGGW w Warszawie, koncert z roku 2019
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją.
Pozdrawiamy:
Wojciech Magdziarz Beata Umińska (w zast, Paweł Sokołowski)
kapela:
Joanna Hajkiewicz
Sokołowski Paweł
Dariusz Skrobania
Natalia Skrobania
Ewa Kuźmińska
źródło zdjęcia: arch. zespołu Krąg