31.12 czwartek, g. 17:45 – grupa Krąg Senior II
Dzisiaj proponuję kolejną część ciekawostek, o Stanisławie Moniuszce..
Niech to będzie takie lekkie odejście od tańca…
47. Pracę nad operą „Halka” poprzedziła praca nad kilkoma operetkami.
48. Wilno, w którym pisał „Halkę” nie było wówczas miastem, które mogło jakoś szczególnie inspirować. Było to miejsce prowincjonalne i odcięte od muzycznych ruchów Europy.
49. W Wilnie nie było wówczas ani poważnych śpiewaków, ani poważniejszego zespołu orkiestrowego.
50.„Halka” po raz pierwszy została wystawiona w salonie teściów Moniuszki.
51.„Halka” początkowo była operą posiadającą dwa akty, z czasem jednak Stanisław Moniuszko rozbudował sztukę do aktów czterech.
52. Na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie „Halka” odniosła niebywały sukces (1 stycznia 1858 roku).
53. Ponoć bogatsi z odbiorców opery uznali za kontrowersyjne i nieszczególnie smaczne to, że główną bohaterką sztuki jest wiejska dziewczyna.
54. Akcja „Halki” rozgrywała się na Podhalu, pod koniec XVIII w.
55. Autorem libretto do „Halki” był Włodzimierz Wolski.
56. Twórczość Stanisława Moniuszko silnie skupiała się na pokazaniu emocji bohaterów, którym mogli dawać wyraz w ariach. Na tym też właśnie emocjonalnym akcencie polegała nowatorskość jego twórczości.
57. Bohaterka „Halki” wyraża swoje emocje choćby w arii „Gdyby rannym słonkiem”.
58. Nowatorskie było także to, że Moniuszko traktował chóry poniekąd jak postaci, nadając im pewien charakter, osobowość.
59. Moniuszko lubił też kłaść nacisk na sceny zbiorowe.
60. Za przykład zbiorowych scen występujących w jego twórczości podać można poloneza, mazury i tańce góralskie.
61. To sukces opery „Halki” pozwolił Moniuszce objąć profesję dyrygenta Teatru Wielkiego.
62. Przez jakiś czas nosił on nieoficjalny tytuł „ulubionego kompozytora Warszawy”.
63.„Halkę” wystawiał prawie każdy teatr w kraju, w samej Warszawie odnotowano 500 przedstawień tej opery. „Halka” pojawiła się także na scenach zagranicznych. Była wystawiana w Pradze, Moskwie, Mediolanie,
Belgradzie, Wiedniu, Hamburgu czy Berlinie. Po II wojnie światowej do miejsc, w których wystawiano „Halkę” dołączyły Hawana i Meksyk.
64. Po „Halce” Moniuszce przyniosło więcej sławy jednoaktowe dzieło „Flis’, które zasłynęło szczególnie z pieśni „Dzięki ci, Panie”.
65.„Hrabina”,następna z oper Moniuszki miała silny wydźwięk narodowo-polityczny. Była satyrą na tych, którzy szybko i bezkrytycznie poddawali się modzie na francuskie obyczaje. Bohaterowie tej opery mieli silnie patriotyczne poglądy i uparcie bronili się przed wpływami obcej kultury.
66. Opera ta została niezwykle ciepło przyjęta, a podczas wykonywania jej na żywo, wykonujący zachęcani byli do powtarzania pewnych elementów sztuki parokrotnie. Miało to miejsce szczególnie na premierze, gdzie do takich działań „zmuszano” dyrygenta.
67. Następna z oper, „Verbum noblie” była z kolei satyrą na szlachtę.
Na dzisiejsze zajęcia przygotowałem TANIEC GÓRALSKI z opery HALKA w wykonaniu Zespołu Regionalnego „REGLE” …
Niech to będzie takie krótkie odejście od mazura…
Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją.
Pozdrawiamy:
Wojciech Magdziarz Beata Umińska (w zast, Paweł Sokołowski)
kapela:
Joanna Hajkiewicz
Sokołowski Paweł
Dariusz Skrobania
Natalia Skrobania
Ewa Kuźmińska
źródło zdjęcia: arch. zespołu Krąg