14.04 środa, g. 17:15 – Młodzieżowe Warsztaty Plastyczne 12-19 lat
Temat: Pory dnia w abstrakcji. Abstrakcja geometryczna- minimalizm
Witam Was serdecznie!
Przystępujemy do egzaminu ze znajomości technik malarskich i ich relacji z podłożami 😉
Przystępujemy do egzaminu ze znajomości technik malarskich i ich relacji z podłożami 😉
W poprzednim tygodniu analizowaliśmy wpływ podłoża i gruntu na końcowy efekt obrazu. Dzisiaj możecie sprawdzić, jaką technikę i na jakim podłożu zastosować do realizacji podanego tematu. Przede wszystkim temat wymaga dużego namysłu, koncentracji oraz zsyntetyzowania w formie i kolorze konceptu kompozycyjnego. Pracę podzielimy na dwa etapy: pierwszy koncepcyjny i drugi praktycznie realizujący wybrany projekt. Podałam Wam kilka przykładów do inspiracji i sposobów rozwiązań zagadnienia. Paul Klee swoją akwarelę na papierze nazwał “Wieczorne rozstanie”. To są dwie strzałki wpisane w bardzo regularny układ barwnych pasów- odzwierciedlają uczucia i jednocześnie układają się w obraz wieczornego krajobrazu oświetlonego stłumionym światłem. Takie same eksperymenty z gradacją barw widzicie w “Cyklu morfologicznym” (olej,płótno)Juliana Raczko i w “Composition Lam”(akryl, drewno, metal) Yannisa Michasa.
Najbardziej minimalistycznym przykładem przytoczonym tutaj jest “Żółty obraz” Barnetta Newmana. To twórca malujący olbrzymie barwne pola, płaszczyzny założone jednym kolorem i przecięte pasmami drugiego koloru . Widzimy tutaj dwie białe krechy przecinające ostrym pionem płaszczyznę żółci po obu dłuższych bokach. Ich biel uświadamia nam bogactwo kanarkowej żółci, a jednocześnie odkrywamy, że przepoławia ją delikatnie zaznaczony jeszcze jeden żółty pas, w niektórych miejscach cieniowany bielą. Płótno w rozmiarze 171 x 133 cm zmusza do wpatrywania się i kontemplowania czystości obu barw; jednocześnie kolor jakby wciąga w siebie, poszerzając horyzont naszego widzenia.
To doświadczenie podnosi nas na duchu, czego i Wam życzę, licząc na spotkanie w realu i wspólną kontynuację zadania.
Pozdrawiam Was serdecznie i proszę o korespondencję na adres: b.kuznicka@palac.szcecin.pl
Najbardziej minimalistycznym przykładem przytoczonym tutaj jest “Żółty obraz” Barnetta Newmana. To twórca malujący olbrzymie barwne pola, płaszczyzny założone jednym kolorem i przecięte pasmami drugiego koloru . Widzimy tutaj dwie białe krechy przecinające ostrym pionem płaszczyznę żółci po obu dłuższych bokach. Ich biel uświadamia nam bogactwo kanarkowej żółci, a jednocześnie odkrywamy, że przepoławia ją delikatnie zaznaczony jeszcze jeden żółty pas, w niektórych miejscach cieniowany bielą. Płótno w rozmiarze 171 x 133 cm zmusza do wpatrywania się i kontemplowania czystości obu barw; jednocześnie kolor jakby wciąga w siebie, poszerzając horyzont naszego widzenia.
To doświadczenie podnosi nas na duchu, czego i Wam życzę, licząc na spotkanie w realu i wspólną kontynuację zadania.
Pozdrawiam Was serdecznie i proszę o korespondencję na adres: b.kuznicka@palac.szcecin.pl
Przykłady:
1) tablica zasad tworzenia różnych kontrastów barwnych z podręcznika “Piękno wokół nas”, Wydawnictwo eMPI
2,3,4,5) reprodukcje przedstawiają malarstwo abstrakcyjne minimalistyczne, opisane powyżej
2) P.Klee, Malarstwo Nowoczesne, Arkady
3 i 4) J.Raczko (zdjęcie główne) i Y. Michas, 20 plenerów spod znaku geometrii, Centrum Sztuki, Galeria EL
5) B.Newman, Historia Malarstwa, Arkady